Podatki
Treść
Podatek od nieruchomości, rolny i leśny
Obowiązek podatkowy:
Osoba która stała się posiadaczem gruntu, nieruchomości, lasu lub w przypadku zmiany podstawy opodatkowania (np. zmniejszenie/zwiększenie gruntu) ma obowiązek w ciągu 14 dni złożyć w Urzędzie Gminy druk informacji w sprawie podatku. Składając deklarację / informację podatkową należy przedstawić dokument potwierdzający przyczynę jej złożenia
(np: umowa kupna – sprzedaży – darowizny – w formie Aktu Notarialnego, umowa: najmu lokalu użytkowego lub dzierżawy gruntu, rozpoczęcie użytkowania nowego budynku lub decyzja nadzoru budowlanego o oddaniu budynku do użytkowania).
Druki do pobrania
Druki dla osób fizycznych:
- IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza IN-1- kliknij aby pobrać
- IR-1 Informacja o gruntach - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza DR-1- kliknij aby pobrać
- IL-1 Informacja o lasach - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza DL-1- kliknij aby pobrać
Druki dla osób prawnych:
- DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza DN-1- kliknij aby pobrać
- DR-1 Deklaracja na podatek rolny - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza DR-1- kliknij aby pobrać
- DL-1 Deklaracja na podatek leśny - kliknij aby pobrać
- Broszura do formularza DL-1- kliknij aby pobrać
Po złożeniu informacji od osób fizycznych Urząd Gminy wyda decyzję o wysokości podatku, który należy zapłacić w wyznaczonym terminie.
Gmina określa stawki podatku w drodze Uchwały Rady Gminy Czorsztyn Uchwała Nr VI/47/2024 Rady Gminy Czorsztyn z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
Podatek od nieruchomości 2025
- od gruntów:
a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,16 zł od 1m2 powierzchni,
b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 6,84 zł od 1 ha powierzchni,
c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego- 0,41 zł od 1m2 powierzchni,
d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji -3,82 zł od 1m2 powierzchni,
- od budynków lub ich części :
a) mieszkalnych – 0,99 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 25,55 zł
od 1m2 powierzchni użytkowej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 15,92 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych , w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 6,95 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 5,36 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,
- od budowli – 2% ich wartości określonej na podstawie art.4 ust.1 pkt.3 i ust.3-7 ustawy o podatkach
i opłatach lokalnych.
Podatek rolny – 2025 rok:
- 215,85 zł - Podatek rolny od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych wynosi równowartość pieniężną 2,5 q żyta –
- 431,70 zł - Podatek rolny od 1 ha gruntów pozostałych wynosi - równowartość pieniężną 5q żyta
Podatek leśny – 2025 rok:
- 61,017 zł - za 1 ha lasu,
- 30,5085 zł - za 1 ha lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych
Wszystkie druki i stawki za ubiegłe lata można pobrać: https://bip.malopolska.pl/ugczorsztyn,m,130627,podatki.html
Terminy płatności:
Osoby fizyczne płacą podatek w 4 ratach:
- Rata I do 15 marca,
- Rata II do 15 maja,
- Rata III do 15 września,
- Rata IV do 15 listopada.
Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Gdzie można zapłacić podatek:
- w kasie Urzędu Gminy,
- u sołtysa w drodze inkasa
- przelewem na numer konta bankowe 68 8817 0000 2002 0200 1300 0103 w opisie prosimy podawać numer ewidencyjny z decyzji oraz imię i nazwisko podatnika.
Jeśli podatek za dany rok jest mniejszy niż 100 zł, należy zapłacić całość w terminie płatności pierwszej raty.
Należność niewpłacona w terminie staje się zaległością, od której będą pobierane odsetki
od zaległości podatkowych. W przypadku braku wpłaty zostanie wystawione upomnienie, które dodatkowo obciąży zobowiązanego kosztami upomnienia.
Koszt upomnienia to 16,00 zł.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
W jaki sposób złożyć deklarację?
- Z dostępnych formularzy wybierz odpowiedni rodzaj dokumentu (IN-1 lub DN-1).
- Wypełnij formularz zgodnie ze wskazówkami na stronie. (Instrukcja IN-1, DN-1)
- Załącz niezbędne dokumenty.
- Sprawdź poprawność wypełnionego dokumentu.
- Wypełniony formularz możesz złożyć w Urzędzie Gminy, wysłać pocztą lub przesłać do Urzędu za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (e-PUAP): /jgibd8640j/skrytka
Podatek od środków transportowych
Przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są osoby fizyczne oraz prawne, które są właścicielem poniżej wymienionych środków transportowych:
- samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i wyższej,
- ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
- przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
- autobusy.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
- środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- środek transportowy został nabyty (w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego),
- środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie czasu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym:
- środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Dokumenty:
- Składając deklarację na podatek od środków transportowych należy przedstawić dokument potwierdzający przyczynę jej złożenia (kopię faktury zakupu/ sprzedaży pojazdu oraz kserokopię dowodu rejestracyjnego).
Stawki podatku od środków transportowych 2025 roku.
Gmina określa stawki podatku w drodze Uchwała Nr VI/48/2024 Rady Gminy Czorsztyn z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych - kliknij aby pobrać
Druki do pobrania
- DT-1 Deklaracja na podatek od środków transportowych - kliknij aby pobrać
- DT-1A załącznik do deklaracji od środków transportowych - kliknij aby pobrać
Wszystkie druki i stawki za ubiegłe lata można pobrać: https://bip.malopolska.pl/ugczorsztyn,m,130627,podatki.html
Zmiany w podatku od nieruchomości w 2025 roku
Podatnicy, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 2, mogą składać deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r., jeżeli spełnią warunki określone w ust. 2.
W celu skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy są obowiązani:
- złożyć do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.
pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, zawierające:
- nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
b) nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego
identyfikator podatkowy, - oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od
nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.;
- bez wezwania organu podatkowego, wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne
raty podatku od nieruchomości:
- za styczeń – w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
- za luty – w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
- za marzec – w terminie do dnia 15 marca 2025 r.
– w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.
W przypadku gdy uiszczone raty, o których mowa w ust. 2, są:
- niższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek
od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały uiszczone, brakująca kwota
podatku pozostała do zapłaty podlega, bez wezwania organu podatkowego, wpłacie na
rachunek właściwej gminy w terminie do dnia 31 marca 2025 r., przy czym kwota
wpłacona w tym terminie nie stanowi zaległości podatkowej w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa; - wyższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek
od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały uiszczone, kwota powstałej
różnicy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, a do jej zaliczenia lub zwrotu przepis art. 76 tej ustawy stosuje się odpowiednio.
Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami w ewidencji podatników podatku rolnego, od nieruchomości, leśnego oraz podatek od środków transportowych
Podstawa prawna: art. 306e Ordynacja Podatkowa
I. Wymagane dokumenty:
II. Opłaty:
Opłata skarbowa
- za zaświadczenie - 21,00 zł
Zwrot nadpłaty podatku / przeksięgowanie / zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań
Art. 72 i art. 76 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
- Wymagane dokumenty: