zima-3
sr1
zima1
spływ
zima1
zam
z1
z4
Przejdź do stopki

Podatki

Treść

 

Podatek od nieruchomości, rolny i leśny

Obowiązek podatkowy:

Osoba która stała się posiadaczem gruntu, nieruchomości, lasu lub w przypadku zmiany podstawy opodatkowania (np. zmniejszenie/zwiększenie gruntu) ma obowiązek w ciągu 14 dni złożyć w Urzędzie Gminy druk informacji w sprawie podatku. Składając  deklarację / informację podatkową należy przedstawić dokument potwierdzający  przyczynę jej złożenia
(np: umowa kupna – sprzedaży – darowizny – w formie Aktu Notarialnego, umowa: najmu lokalu użytkowego lub dzierżawy gruntu, rozpoczęcie użytkowania nowego budynku lub decyzja nadzoru budowlanego o oddaniu budynku do użytkowania).

Druki do pobrania

Druki dla osób fizycznych:

Druki dla osób prawnych:

Po złożeniu informacji od osób fizycznych Urząd Gminy wyda decyzję o wysokości podatku, który należy zapłacić w wyznaczonym terminie.

Gmina określa stawki podatku w drodze Uchwały Rady Gminy Czorsztyn Uchwała Nr VI/47/2024 Rady Gminy Czorsztyn z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

 Podatek od nieruchomości 2025

  1. od gruntów:

a)      związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób   zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków – 1,16 zł od 1m2 powierzchni,

b)      pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych – 6,84 zł od 1 ha powierzchni,

c)      pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego- 0,41 od 1m2 powierzchni,

d)     niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji -3,82 zł od 1m2 powierzchni,

  1. od budynków lub ich części :

a)       mieszkalnych – 0,99 zł  od 1m2 powierzchni użytkowej,

b)      związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej – 25,55 zł
od 1m2 powierzchni użytkowej,

c)      zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej  w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym  - 15,92 zł od 1m2 powierzchni użytkowej,

d)     związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych , w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń – 6,95 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

e)      pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego  - 5,36  zł od 1m2 powierzchni użytkowej,

  1. od budowli – 2% ich wartości określonej na podstawie art.4 ust.1 pkt.3 i ust.3-7 ustawy  o podatkach
    i opłatach lokalnych.

Uchwała Nr VI/47/2024 Rady Gminy Czorsztyn z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości - kliknij aby pobrać

Podatek rolny – 2025 rok:

  • 215,85 zł - Podatek rolny od 1 ha przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych wynosi równowartość pieniężną 2,5 q żyta –
  • 431,70 zł - Podatek rolny od 1 ha gruntów pozostałych wynosi - równowartość pieniężną 5q żyta

Podatek leśny – 2025 rok:

  • 61,017 zł - za 1 ha lasu,
  • 30,5085 zł - za 1 ha lasów wchodzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych

Wszystkie druki i stawki za ubiegłe lata można pobrać: https://bip.malopolska.pl/ugczorsztyn,m,130627,podatki.html

Terminy płatności:

Osoby fizyczne płacą podatek w 4 ratach:

  1. Rata I do 15 marca,
  2. Rata II do 15 maja,
  3. Rata III do 15 września,
  4. Rata IV do 15 listopada.

Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej - za poszczególne miesiące w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego - do 15 dnia każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.

Gdzie można zapłacić podatek:

  • w kasie Urzędu Gminy,
  • u sołtysa w drodze inkasa
  • przelewem na numer konta bankowe 68 8817 0000 2002 0200 1300 0103  w opisie prosimy podawać numer ewidencyjny z decyzji oraz imię i nazwisko podatnika.

Jeśli podatek za dany rok jest mniejszy niż 100 zł, należy zapłacić całość w terminie płatności pierwszej raty.

Należność niewpłacona w terminie staje się zaległością, od której będą pobierane odsetki
od zaległości podatkowych. W przypadku braku wpłaty zostanie wystawione upomnienie, które dodatkowo obciąży zobowiązanego kosztami upomnienia.

Koszt upomnienia to 16,00 zł.

Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.

W jaki sposób złożyć deklarację?

  1. Z dostępnych formularzy wybierz odpowiedni rodzaj dokumentu (IN-1 lub DN-1).  
  2. Wypełnij formularz zgodnie ze wskazówkami na stronie.  (Instrukcja IN-1, DN-1)
  3. Załącz niezbędne dokumenty.  
  4. Sprawdź poprawność wypełnionego dokumentu.  
  5. Wypełniony formularz możesz złożyć w Urzędzie Gminy, wysłać pocztą lub przesłać do Urzędu za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (e-PUAP): /jgibd8640j/skrytka

Podatek od środków transportowych

Przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są osoby fizyczne oraz prawne, które są właścicielem poniżej wymienionych środków transportowych:

  • samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i wyższej,
  • ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
  • przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
  • autobusy.

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

  • środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • środek transportowy został nabyty (w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego),
  • środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie czasu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym:

  • środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

Dokumenty:

  • Składając  deklarację na podatek od środków transportowych  należy przedstawić dokument potwierdzający  przyczynę jej złożenia (kopię faktury zakupu/ sprzedaży pojazdu oraz kserokopię dowodu rejestracyjnego).

Stawki podatku od środków transportowych 2025 roku.

Gmina określa stawki podatku w drodze Uchwała Nr VI/48/2024 Rady Gminy Czorsztyn z dnia 12 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych kliknij aby pobrać

Druki do pobrania

Wszystkie druki i stawki za ubiegłe lata można pobrać: https://bip.malopolska.pl/ugczorsztyn,m,130627,podatki.html

 Zmiany w podatku od nieruchomości w 2025 roku

 

Podatnicy, o których mowa w art. 6 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 2, mogą składać deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r., jeżeli spełnią warunki określone w ust. 2.

 
W celu skorzystania z uprawnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy są obowiązani:

  1. złożyć do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.
    pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, zawierające:
  1. nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
    b) nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego
    identyfikator podatkowy,
  2. oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od
    nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.;
  1. bez wezwania organu podatkowego, wpłacić na rachunek właściwej gminy miesięczne
    raty podatku od nieruchomości:
  • za styczeń – w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
  • za luty – w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
  • za marzec – w terminie do dnia 15 marca 2025 r.
    – w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.

W przypadku gdy uiszczone raty, o których mowa w ust. 2, są:

  1. niższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek
    od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały uiszczone, brakująca kwota
    podatku pozostała do zapłaty podlega, bez wezwania organu podatkowego, wpłacie na
    rachunek właściwej gminy w terminie do dnia 31 marca 2025 r., przy czym kwota
    wpłacona w tym terminie nie stanowi zaległości podatkowej w rozumieniu przepisów
    ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
  2. wyższe niż raty podatku od nieruchomości wynikające ze złożonej deklaracji na podatek
    od nieruchomości na rok 2025 za miesiące, za które zostały uiszczone, kwota powstałej
    różnicy nie stanowi nadpłaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, a do jej zaliczenia lub zwrotu przepis art. 76 tej ustawy stosuje się odpowiednio.

 

Wydanie zaświadczenia o niezaleganiu z opłatami w ewidencji podatników podatku rolnego, od nieruchomości, leśnego oraz podatek od środków transportowych

Podstawa prawna: art. 306e Ordynacja Podatkowa

I. Wymagane dokumenty:

II. Opłaty:
Opłata skarbowa

  • za zaświadczenie - 21,00  zł

Zwrot nadpłaty podatku / przeksięgowanie / zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań


Art. 72 i art. 76 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa 

  1. Wymagane dokumenty: