








Ulga w ramach pomocy de minimis do wartości 200.000 euro
Przedsiębiorca (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą lub osoba prawna) chcący wnioskować o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych powinien załączyć:
Wzór wniosku o udzielenie ulg w podatkach:
Oświadczenie majątkowe- (plik do pobrania)
Obowiązek złożenia powyższych dokumentów wynika z art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 362 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z dnia 24 grudnia 2013 r.). Zgodnie z pismem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 01.04.2020 r. pogorszenie się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19, nie zwalnia podmiotów udzielających pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z konieczności stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej (w tym również pomocy de minimis). Zakres wymaganych do przedstawienia informacji, określony w „Formularzu informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie” jest jednak dużo szerszy w stosunku do warunków udzielania pomocy określonych w Komunikacie Komisji - Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19. W związku z powyższym nie ma przeszkód, aby ww. obowiązek informacyjny zawęzić. W związku z tym udostępniamy wzór uproszczonego formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc.
Termin załatwienia sprawy:
Decyzja w sprawie udzielenia ulgi lub odmowy zostaje wydana bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku.
Polska uzyskała zgodę KE na zastosowanie pomocy państwa, określonej w programie „Polskie środki antykryzysowe - COVID-19", o którym mowa w przepisach ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Oznacza to możliwość udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom w celu przeciwdziałania gospodarczym efektom COVID-19.
Dla kogo?
Z pomocy może skorzystać przedsiębiorca, u którego nastąpił spadek obrotów gospodarczych z powodu covid-19, o co najmniej 25%w ramach pomocy związanej z zapobieganiem, przeciwdziałaniem
i zwalczaniem covid-19 oraz jej skutków w ramach programu pomocowego nr sa.57172 (2020/n) dotyczy wyłącznie podatku, którego termin płatności upłynął po 31.12.2019 r. lub zaległości podatkowej powstałej po tym dniu
Zasady udzielania pomocy publicznej!
Przykład:
Spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. należy porównać do przychodów ze sprzedaży w lutym 2020 r. Alternatywnie, spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. może zostać porównany do przychodów ze sprzedaży z marca 2019 r. (wedle wyboru przedsiębiorcy).
Jakie dokumenty muszę złożyć?
Przedsiębiorca składając do właściwego organu podatkowego musi złożyć
Czy muszę przedstawić jakieś potwierdzenie spadku obrotów?
Przedsiębiorca składają wniosek i przedstawiając organowi podatkowemu spadek obrotów musi przedstawić dokumenty potwierdzające ten fakt w zależności od wybranej formy rozliczeń w przedsiębiorstwie dokumentami potwierdzającymi spadek obrotów mogą być:
Na jaki czas organ może odroczyć termin płatności?
Co istotne, pomoc nie jest objęta limitem, ani nie podlega kumulacji z inną pomocą udzielaną na podstawie Komunikatu Komisji – Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19(2020/C 91I/01) (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str.1).
Wartość pomocy została określona szacunkowo w decyzji KE na 264 mln EUR (ok. 1,2 mld zł).